Droga w Tarchalinie oficjalnie otwarta
W dniu dzisiejszym, w obecności Starosty Rawickiego Adama Sperzyńskiego, Burmistrza Bojanowa Macieja Dubiela, Sołtysa Tarchalina Urszuli Czerwińskej oraz Zastępcy Burmistrza Krzysztofa Kurpisza, Przewodniczącego Rady Miejskiej Jana Morysona, współwłaściciela firmy Drogomel (wykonawcy inwestycji) Andrzeja Skoczylasa, a także Zastępcy Kierownika Powiatowego Zarządu Dróg Andrzeja Łaszewskiego, nastąpiło otwarcie drogi w Tarchalinie (gm. Bojanowo).
Modernizacja drogi była możliwa dzięki realizacji projektu: "Przebudowa drogi powiatowej w Poniec (gr. powiatu) - Tarchalin - Gołaszyn (dr. woj. nr 309) w miejscowości Tarchalin" dofinansowanemu ze środków Funduszu Dróg Samorządowych, Powiatu Rawickiego oraz Gminy Bojanowo.
"Przebudowa drogi powiatowej w Poniec (gr. powiatu) - Tarchalin - Gołaszyn (dr. woj. nr 309) w miejscowości Tarchalin"
Całkowita wartość inwestycji: 989.061,77 zł
Dofinansowanie - Fundusz Dróg Samorządowych: 593.437,06 zł
Wkład własny - Powiat Rawicki: 395.624,71 zł
Dofinansowanie - Gmina Bojanowo: 202.812,35 zł
Realizacja inwestycji rozpoczęła się w dniu 14 września 2020 r., a zakończyła 13 listopada 2020 r. W ramach zadania zostało wykonane poszerzenie istniejącej nawierzchni jezdni do szerokości 6,0 m wraz z wyminą warstwy ścieralnej oraz budową ciągu pieszo-rowerowego o szerokości 2,6 m z masy bitumicznej w obrysie krawężnika ulicznego i obrzeża betonowego na odcinku 408,64 mb. Zostały utwardzone pobocza drogowe, wykonano również przebudowę dwóch zatok autobusowych o długości 20,0 m i szerokości 3,0 m, wyposażonych w perony o szerokości 1,5 m. Wykonano chodnik o szer. 2,0m po stronie lewej na długości 150,49 mb, a także odbudowano rowy przydrożne oraz udrożniono przepusty drogowe i wykonano kanalizację deszczową w celu odwodnienia odcinka.
Fot. Maciej Jagodziński, FB Gmina Bojanowo
Fot. Powiatowy Zarząd Dróg w Rawiczu
Szczegóły projektu
Realizacja projektu zgodna z umową nr 5.24/20 z dnia 29 maja 2020r. o dofinansowanie zadania pn. "Przebudowa drogi powiatowej nr 4906P Poniec (gr. powiatu) - Tarchalin - Gołaszyn (dr. woj. nr 309) w miejscowości Tarchalin" zawarta pomiędzy Wojewodą Wielkopolskim, a Powiatem Rawickim oraz aneksem nr 1 z dnia 31 lipca 2020r.
Cel projektu
Realizacja projektu pozwoli na poprawę połączenia miejscowości Tarchalin z Bojanowem, skróci połączenie pomiędzy dwoma punktami sieci, wobec czego należy się spodziewać oszczędności w zużyciu paliwa oraz czasie pracy kierowców. Przebudowa drogi powiatowej nr 4906P przyczyni się do poprawy konkurencyjności obszaru, na którym realizowany będzie projekt. Ponadto realizacja zamierzenia zwiększy dostęp do lokalnych ośrodków gospodarczych. Przebudowa drogi w miejscowości Tarchalin bezsprzecznie wpłynie również na zmianę przestrzeni rozwojowej miejscowości.
Przebudowa drogi 4906P wpisuje się w jeden z celów strategicznych zawarty w Strategii Rozwoju Województwa Wielkopolskiego do 2020 roku, mianowicie cel strategiczny 1 - Dostosowanie przestrzeni do wyzwań XXI wieku, poprzez realizację celu operacyjnego 1.2 - Wzrost spójności komunikacyjnej oraz powiązań z otoczeniem. Cel ten jest realizowany poprzez inwestycję w infrastrukturę drogową.
Oprócz powyższego realizacja niniejszego projektu wpisuje się w jeden z celów strategicznych zawarty w Strategii Rozwoju Powiatu Rawickiego na lata 2016-2025, mianowicie Cel strategiczny 1 ? Rozwój infrastruktury powiatowej, poprzez realizację celu operacyjnego 1.1 Poprawa jakości i stanu technicznego dróg powiatowych oraz celu 1.2 Budowa infrastruktury rowerowej.
Jednocześnie zadanie jest realizowane na obszarze kompleksowego projektu strategicznego, ujętego w Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, w obszarze Rozwój zrównoważony terytorialnie ,,Infrastruktura dla rozwoju obszarów wiejskich", realizowanego w latach 2017-2023 przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi na terenie całego kraju.
Droga powiatowa nr 4906P stanowi najkrótsze połączenie komunikacyjne do Bojanowa dla mieszkańców wsi Tarchalin, którą zamieszkuje wg stanu na dzień 29.07.2019 r. - 198 mieszkańców. W Bojanowie znajdują się wszystkie instytucje zarówno państwowe, kulturalno-sportowe, jak i opieki zdrowotnej, z których korzystają mieszkańcy Tarchalina. Należy zaznaczyć, że w miejscowości tej nie ma żadnych instytucji służby zdrowia, z których mieszkańcy mogliby korzystać. Wszystkie sprawy urzędowe załatwiane są w Bojanowie, tutaj znajduje się Urząd Miejski, Ośrodek Zdrowia, Ochotnicza Straż Pożarna oraz Posterunek Policji.
Ponadto w miejscowości Tarchalin usytuowane są: Ochotnicza Straż Pożarna, świetlica wiejska, boisko piłkarskie, plac zabaw, kilka prywatnych zakładów produkcyjno-usługowych oraz sklep. Przy drodze powiatowej nr 4906P usytuowany jest jeden obiekt kultu religijnego - krzyż przydrożny. W Tarchalinie mieści się również zabytkowy Zespół dworsko-pałacowy.
Po drodze powiatowej nr 4906P odbywa się dowóz dzieci do szkół. W miejscowości Tarchalin nie ma żadnej placówki oświatowo-edukacyjnej, więc wszystkie dzieci dowożone są lub dojeżdżają do Bojanowa, zarówno do przedszkoli, szkoły podstawowej, jak i średniej. Dojazdy te odbywają się właśnie przedmiotową drogą.
Bezpośrednio przy drodze powiatowej nr 4906P znajdują się tereny predysponowane w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Bojanowo, do lokalizacji obiektów i urządzeń związanych z produkcją rolną. Zatem poprzez przebudowę drogi powiatowej nr 4906P zwiększy się w znaczny sposób dostęp do tych terenów, co przyczyni się do zwiększenia dostępności komunikacyjnej przedmiotowego obszaru.
W niedalekiej odległości od przebudowywanego odcinka drogi, również przy drodze nr 4906P, usytuowany jest cmentarz komunalny w Gołaszynie, z którego korzystają także mieszkańcy miejscowości Tarchalin.
Planowane efekty
Projekt przewiduje przebudowę istniejącej drogi powiatowej. W ramach przedsięwzięcia przewiduje się poszerzenie istniejącej nawierzchni jezdni na odcinku 408,64 m do szerokości 6,0 m ( do 7,0 m w obrębie łuku W3 ) wraz z ułożeniem nowej warstwy wyrównawczej i ścieralnej na całej szerokości ( po wcześniejszym frezowaniu profilującym ) , wykonanie poboczy szerokości 1,0 m umocnionych kruszywem, wykonanie zatok autobusowych w km 0+051,40 ( strona lewa ) oraz km 0+242,00 ( strona prawa ) o szerokości 3,0 m i długości 20 m wyposażonych w perony szerokości 1,5 m, budowę zjazdów z kostki betonowej oraz betonu asfaltowego, budowę ciągu pieszo-rowerowego szerokości 2,6 m o nawierzchni bitumicznej na całym odcinku przebudowywanej drogi po stronie prawej, chodnika szerokości 2,0 m po stronie lewej na odcinku km 0+000,00 ? km 0+150,49, odtworzenie rowów przydrożnych o nachyleniu skarp od 1:1,5 ? 1:1 wraz z przepustami, wymianę istniejącego przepustu po koroną drogi w km 0+090,15, budowę wpustów deszczowych wraz z podłączeniem ich za pomocą przykanalików do rowów przydrożnych.
Odwodnienie przebudowywanego odcinka drogi odbywać się będzie powierzchniowo poprzez zaprojektowane spadki poprzeczne i podłużne. W ramach poprawy odwodnienia zaprojektowano przepusty pod zjazdami z rur tworzywowych SN8 o średnicy 300mm z umocnionymi wylotami (skarpa umocniona kamieniem polnym lub granitowym ułożonym na betonie) , wymianę istniejącego przepustu pod koroną drogi na przepust z rur tworzywowych SN12 o średnicy 400mm W ramach inwestycji projektuje się wpusty deszczowe oraz odwodnienia liniowe szerokości 15cm w klasie DN400 wraz z ich podłączeniem za pomocą przykanalików średnicy 200mm do rowów przydrożnych Ponadto projekt przewiduje odtworzenie rowów przydrożnych.
Zestawienie projektowanych (nowych) elementów infrastruktury: jezdnia ? 3215,90 m2, ciąg pieszo-rowerowy ? 2465,60 m2. Planowane do wykonania elementy obiektu:
1) Długość drogi - 408,64 m,
2) Długość krawężnika betonowego 15×30×100 cm - 939,14 m,
3) Długość obrzeży betonowych 8×30×100 cm - 759,55 m,
4) Długość oporników betonowych 12x25x100 cm - 145,33 m
5) Powierzchnia w-wy ścieralnej (jezdnia) - 2419,95 m2,
6) Nawierzchnia chodników z kostki brukowej - 393,62 m2,
7) Nawierzchnia z betonowej kostki brukowej (zjazdy) - 111,08 m2,
8) Nawierzchnia z betonowej kostki brukowej (zatoki autobusowe) - 195,84 m2,
9) Nawierzchnia ciągu pieszo-rowerowego z asfaltu - 1097,32 m2,
10) Nawierzchnia asfaltowa (zjazdy) - 242,05 m2.
Oprócz powyższego w ramach przedsięwzięcia przewiduje się wprowadzenie dodatkowego oznakowania po ukończeniu inwestycji. Obejmuje ono oznakowanie pionowe oraz poziome, którego zadaniem jest zmiana organizacji ruchu we wskazanej lokalizacji, umożliwiając ruch codziennym użytkownikom po projektowanej ścieżce pieszo-rowerowej.
Oznakowane zostaną: skrzyżowania ciągu pieszo-rowerowego z drogami bocznymi oraz zatoki autobusowe
Na dojeździe do przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerów od strony miejscowości Poniec zostanie zamontowany radar ze znakiem/tablicą zmiennej treści (aktywny), informujący o prędkości ruchu pojazdów oraz zastosowany będzie znak aktywny D-6b ,,Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów".
Wszystkie wprowadzone rozwiązania techniczne spowodują przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego i pieszych. Zostanie to osiągnięte przede wszystkim poprzez: budowę ciągu pieszo-rowerowego, budowę zatok autobusowych oraz zastosowane oznakowanie pionowe i poziome.
Tagi: budowa, dofinansowanie, droga, FDS, inwestycja, otwarcie, zadanie